Wat zouden we zijn zonder café Gerechtshof en Eddy Manet?
*** Omdat ons niets bespaard blijft. Het verval van justitie, de schandaleus overvolle prisons, de beangstigend snelle vervrouwelijking van de magistratuur, het nieuwe Strafwetboek dat per 1 september wordt ingevoerd maar dat nog niemand serieus heeft durven lezen, de pensionering van Luc De Mot op het Hof van Beroep in Antwerpen, de onherstelbare pisbakken op het Hof van Assisen in Brugge, in Wallonië een assisenvoorzitter die niet of niet meer wist dat zijn eigen dochter als advocaat had opgetreden voor één van de betrokken partijen, en zo verder. *** Het ergste is evenwel de gedachte dat in Tongeren Wendy en Eddy Manet van het legendarische café Gerechtshof zinnens zijn ermee te stoppen. “Na 34 jaar eens iets anders”, zeggen ze zelf. *** Nee, het is niet voor direct maar het zal geen eeuwigheid meer duren. *** Ook voor Eddy Manet is het allemaal niet meer wat het geweest is hoewel hij nog altijd veruit de beste bruine kroeg van Tongeren heeft. *** Met pensioen gaan en reizen, dat is zeker niet de bedoeling. Immers, Eddy is toch al geruime tijd aan een stijle politieke carrière bezig. *** Inzake voorkeurstemmen doet niemand beter. Eddy zat vorige keer bijna in de Kamer als volksvertegenwoordiger. *** Ondertussen zetelt hij in het schepencollege van de fusiegemeente Tongeren-Borgloon en daar ben je bijna voltijds mee bezig. *** Heel Tongeren, alle advocaten en magistraten en alle journalisten hopen dat én Eddy Manet én zijn café Gerechtshof nog lang blijven bestaan en er niets verandert aan de gemoedelijke sfeer en het tappen van de heerlijkste bieren tegen de laagste prijzen in Tongeren. *** 31 mei 2026










































































































































































