Onze Justitie in hoogste nood – Advocaat, magistraat en admiraal, ze vinden het allemaal

Het zal wel nooit eerder gebeurd zijn dat zo veel hoofdrolspelers van justitie een document ondertekenen om uit te schruwelen dat justitie, na tientallen jaren van wanbeleid, personeelsgebrek en besparing, zich in de hoogste nood bevindt.

Zoals de Titanic en de ijsberg.

Wat lezen we vandaag boven de handtekeningen
van
Liga voor mensenrechten,
Magistratuur & Maatschappij (M&M),
Nederlandstalige Vereniging van Magistraten (NVM),
Orde van Vlaamse Balies (OVB),
Balie van Cassatie,
Adviesraad van de Magistratuur (ARM),
Koninklijk Verbond van de Vrede-en Politierechters (KVVP)

en hun Franstalige tegenhangers
Association Syndicale des Magistrats (ASM),
Ligue des Droits Humains (LDH),
AVOCATS.BE (Ordre des Barreaux Francophones et Germanophone),
Barreau de Cassation,
Conseil Consultatif de la Magistrature (CCM),
Syndicat des Avocats pour la Démocratie (SAD),
Union Professionnelle de la Magistrature (UPM),
Union Royale des Juges de Paix et de Police (URJPP)?

De gerechtsdeurwaarders werden wellicht vergeten.



Duidelijker kan het niet

“…De situatie van justitie is dermate zorgwekkend dat de magistraten en de advocaten van gans het land zich verenigen om een nieuwe alarmkreet te richten tot de informateurs, die hun rapport aan de Koning moeten bezorgen op maandag 13 januari 2020.”

Dit is de tekst van hun gemeenschappelijke eisen:

1.
Een voor iedereen toegankelijke Justitie,
wat de opheffing van de financiële (versoepeling van de voorwaarden voor de toegang tot juridische bijstand,
een lager BTW-tarief voor de erelonen van advocaten, deurwaarders en notarissen,
beperking van de procedurekosten),
de geografische (nabijheid van gerechtsgebouwen)
en procedurele hinderpalen (vereenvoudiging van de procedures)
inhoudt.


2.
Wij vragen de uitvoering van de werklastmeting
zodat een transparante verdeling van de middelen mogelijk wordt gemaakt.

In afwachting van een betrouwbaar instrument voor het meten van de werklast,
dienen de vastgelegde personeelsbezettingen in acht te worden genomen
(voor wat betreft de magistraten, de griffiers en het personeel van de griffies en de parketten),
dit voor alle rechtbanken en parketten van het land.


3.
De invoering van het verzelfstandigd autonoom beheer,
waarbij de rechterlijke macht in volledige onafhankelijkheid uitspraak kan doen in individuele geschillen
en,
voor wat betreft de financiële middelen,
door de rechterlijke macht worden beheerd onder toezicht van het Parlement en het Rekenhof.


4.
Een justitie die infrastructureel goed uitgerust is,
met gerechtsgebouwen die voldoen aan de wettelijke voorschriften inzake veiligheid en toegankelijkheid,
en een justitie die ook digitaal op een moderne manier toegankelijk is.


5.
Een performante gedigitaliseerde justitie
die binnen duidelijk wettelijk kader wordt geïmplementeerd en gefinancierd,
die de verschillende actoren van justitie toelaat vanuit een digitaal dossier te werken en te handelen.


6.
Een overheidsdienst die beantwoordt aan de vereisten van de rechtsstaat,
waarbij niet enkel de cijfers als enige logica gehanteerd worden,
maar waar er steeds kwaliteit wordt nagestreefd
binnen een redelijke termijn,
zodat de rechtzoekende een antwoord krijgt op zijn vragen en zorgen
en op die manier het vertrouwen in justitie wordt hersteld.

Brussel/woensdag 8 januari 2020